Bombardier v. d. Wende

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Bombardier v. d. Wende

Post by LOWA » 28. Nov 2005, 08:15

Bombardier vor der Wende

Von Jens Flottau

Frankfurt - Der kanadische Luftfahrtkonzern Bombardier Aerospace steht womöglich vor einer strategischen Wende. Der Aufsichtsrat des Unternehmens will am kommenden Mittwoch über den Start der geplanten neuen C-Serie-Baureihe entscheiden. An dem umstrittenen Projekt hängt nach Einschätzung von Branchenexperten die Zukunft von Bombardier im zivilen Flugzeugmarkt, die Erfolgsaussichten werden aber als fraglich eingeschätzt.

Mit der C-Serie, einem etwa 130-sitzigen Regionaljet, versucht Bombardier wieder mit einem neuen Projekt Fuß zu fassen, nachdem der brasilianische Konkurrent Embraer in den vergangenen Jahren große Erfolge mit neu entwickelten Regional-Flugzeugen mit zwischen 70 und 120 Sitzen gefeiert hat.

Kunden insolvent

Bombardier will nach den Worten von Unternehmenschef Pierre Beaudoin unbedingt noch in diesem Jahr den Start des Programmes beschließen, um nicht weiter ins Hintertreffen zu geraten. Indes hat der Hersteller durch das Insolvenzverfahren von Northwest Airlines einen Rückschlag hinnehmen müssen. Northwest galt als heißer Kandidat, der C-Serie als Erstkunde auf die Sprünge zu verhelfen, eine Flugzeugbestellung während des Chapter 11-Verfahrens gilt aber als so gut wie ausgeschlossen.

"Wir brauchen zwischen 50 und 100 Bestellungen von mindestens zwei Kunden", sagte Beaudoin jüngst in einem Interview. Für die Entwicklungszeit werden ungefähr fünf Jahre veranschlagt. Das Projekt hat sich aber nicht nur wegen der schleppenden Nachfrage verzögert. Bombardier hatte erhebliche Schwierigkeiten, einen Triebwerkshersteller für die Maschine zu finden und ist schließlich bei Pratt & Whitney Canada fündig geworden.

Bombardier ist immer noch der drittgrößte Flugzeughersteller nach Airbus und Boeing, allerdings holt Embraer schnell auf und wird den Konkurrenten wohl bald überholen. Der kanadische Konzern hat sich Ende der 90er Jahre anders als Embraer und der Pleite gegangene deutsch-amerikanische Anbieter Fairchild Dornier gegen die Neuentwicklung von größeren Regionaljets entschieden. Doch die Nachfrage nach dem einstigen Bestseller CRJ-100/200, einem 50-Sitzer, ist in den vergangenen beiden Jahren so stark eingebrochen, dass Bombardier ab Januar die Produktion zeitweise einstellen wird.

Der mit Abstand größte Kunde für das Flugzeug, Delta Air Lines, hat ebenfalls Gläubigerschutz beantragt. Außerdem fällt es immer mehr Fluggesellschaften schwer, die kleinen Jets mit ihren vergleichsweise hohen Stückkosten profitabel einzusetzen, weil die Ticketpreise immer weiter sinken. Auch die Lufthansa hat zuletzt ihre CRJ-Flotte verkleinert.

Mit der C-Serie geht Bombardier ein erhebliches Wagnis ein. Das Flugzeug wäre, wenn es wirklich gebaut wird, so groß, dass es direkt mit Airbus- und Boeing-Modellen konkurrieren würde. Beobachter gehen davon aus, dass die beiden Etablierten mit erheblichen Preisnachlässen versuchen werden, mögliche Bombardier-Kunden weiter an sich zu binden.

Extremer Wettbewerb

"Das Flugzeug wird mit einem extremen Wettbewerb fertig werden müssen", glaubt die Investmentbank Merrill Lynch. Konzernchef Beaudoin schreckt das offenbar nicht: "Wenn sie mit uns konkurrieren wollen, dann glauben wir, ein Produkt zu haben, mit dem wir sie schlagen können."

Andere zweifeln indes, ob Bombardier sich wirklich durchsetzen kann, und zwar nicht nur wegen der Konkurrenzlage. "Wir haben starke Zweifel, dass das Flugzeug kommerziell erfolgreich sein wird", schreibt Merrill Lynch. "Bombardier scheint nicht im großen Stil neue Technologien einzusetzen, durch die die Leistungen wesentlich besser würden, als bei heute verfügbaren Flugzeugen", heißt es weiter.

Merrill Lynch zeichnet deswegen für die gesamte kommerzielle Luftfahrtsparte des kanadischen Mischkonzerns ein ziemlich düsteres Bild: "Bombardier könnte zu einem drittrangigen Hersteller werden." (Firmen des Tages)


Quelle: Süddeutsche Zeitung, Druckausgabe vom 28. 11. 2005
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Post by N5528P » 15. Feb 2006, 09:00

Bombardier's Beaudoin `Enthusiastic' C Series May Be Revived
Feb. 14 (Bloomberg) -- Bombardier Inc. aerospace chief Pierre Beaudoin said he's optimistic that the world's third- largest maker of commercial aircraft may revive its $2.1 billion C Series aircraft next year as potential customers such as Northwest Airlines Corp. exit bankruptcy protection.

Bombardier said Jan. 31 it was shelving the C Series because it failed to sign up any airlines. The Montreal-based company expects to spend another $20 million on the plane this fiscal year to devise a plan that may include outside partners and will review the project's status within a year.

Abandoning the C Series would leave Bombardier out of the growing market for larger aircraft as demand shrinks for 50- to 90-seat planes. Sales of regional planes fell 26 percent last year, the second straight drop, the company said today. Bigger competitors Airbus SAS and Boeing Co. had record orders in 2005, led by their A320 and 737 jets, potential rivals to the C Series.

``We are taking a step back, but we continue to invest money (in the C Series) because we think we have the right solution,'' Beaudoin said in an interview yesterday in his office overlooking the runways at Montreal's Trudeau International Airport. ``We have every intention of coming back.'' Should it see the light of day, the C Series would also compete with the Embraer 195 model of Brazil's Empresa Brasileira de Aeronautica SA, the fourth-biggest commercial-plane maker.

Beaudoin has said he wants to book firm orders for 50 to 100 aircraft before officially deciding to build the C Series, originally intended for first delivery in 2010. About 1,000 of the planes would have to be sold to make a profit, he has said.

`Huge Need'
``You have to understand we are drafting a business plan for the next 20 years,'' he said yesterday. ``One year over a 20-year period isn't the end of the world. I'm enthusiastic about the opportunities we have to reach a conclusion that will allow us to proceed, but it's my role to be enthusiastic.''

Beaudoin, 43, is the son of Chairman and Chief Executive Officer Laurent Beaudoin, who in two decades transformed Bombardier from a small Quebec snowmobile maker into an aircraft maker and the world's top train manufacturer. Bombardier remains controlled by the family of late founder Joseph-Armand Bombardier, whose daughter Laurent Beaudoin married.

The future of potential U.S. customers such as Northwest will be ``important'' in determining the C Series' fate, Beaudoin said. Northwest, which filed for Chapter 11 bankruptcy in September, was one of several airlines Bombardier approached to sell C Series aircraft, he said last month.

Regional-Plane Slump
``The reality is the C Series is still too much of a gamble right now,'' said Joe D'Angelo, who oversees aerospace investments at CI Investments Inc. in Toronto. ``For now it's hard to have conviction that a U.S. major is committed to that program when they are in bankruptcy.'' D'Angelo, who expects Bombardier to revive the C Series in a year, said he's hesitant to buy Bombardier stock ``because it's hard to know when we've reached bottom'' in sales of regional jets. Bombardier said today it sold 149 such planes last year, down from 200 a year earlier. Still, Beaudoin says U.S. carriers aren't the only key to the C Series proceeding.

``What I like about the C Series is that it's a plane that allows us to play globally because it can fly 3,000 nautical miles and is competitive on a cost-per-seat basis,'' he said. ``We can enter China, we can access markets like India or Russia. There is a huge need for this plane.''

Sharing Production
To win orders and sign up local partners, Beaudoin said the company would consider fabricating parts of the plane in countries such as China.
``We're open to all sorts of ideas,'' he said. ``We have had discussions with the Chinese about building some components there. We have said we would do the final assembly in Montreal, but we have never said we would build all the components here. To be competitive as an aircraft manufacturer, you have to be a global player.''

In the meantime, Bombardier will keep cutting costs to counter a 32 percent rise in the Canadian currency over the past three years, Beaudoin said. Embraer's labor costs represent 10 percent to 15 percent of Bombardier's, J.P. Morgan Securities Inc. analyst Joseph Nadol wrote in a January report. Bombardier in October unveiled plans to build a factory in Mexico and produce aircraft components that are now being made in Canada. It also is shifting about 200 office jobs to India from Canada by the end of the current fiscal year, Beaudoin said. ``We have a 30 percent headwind, and we have to adjust,'' Beaudoin said. ``We have to keep questioning ourselves'' about ways to cut costs, he said, declining to be more specific.

Labor Costs
Since February 2004, Bombardier has announced about 3,000 job cuts at its regional aircraft business. The aerospace unit now has about 26,000 employees, with half working on commercial aircraft and half on business jets, Beaudoin said. Bombardier isn't necessarily planning to transfer jobs to lower-cost countries such as India, Beaudoin said. It could try to negotiate new labor deals with Canadian employees, he said.

``Is this a shifting of the jobs or an adjustment of the working conditions in Canada? This is what we are discussing with our employees,'' he said. ``We have to be realistic. In Canada, we have given ourselves working conditions that make us less competitive compared with the Americans. Look at things like health benefits and holidays. Conditions here are more expensive.''
Originalartikel zu finden unter: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=10000082&sid=aVINPjQZy6bE&refer=canada#
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