Boeing 787

Für alles, was nicht in andere Foren passt - (fast) alles ist erlaubt ...
Post Reply
LOWA
Administrator
Administrator
Posts: 16211
Joined: 3. Aug 2004, 21:26
Location: Österreich

Boeing 787

Post by LOWA » 29. Jan 2005, 18:40

Hallo zusammen!

Auf http://www.austrianaviation.net stand ja bereits (unter News) zu lesen, dass die 7E7 auf 787 umgetauft wurde.

Nun habe ich hierzu noch folgenden Text auf http://www.orf.at gefunden:

Der amerikanische Flugzeugbauer Boeing hat seinem in der Entwicklung befindlichen neuen Flugzeugmodell "7E7 Dreamliner" den neuen Typennamen "787 Dreamliner" gegeben.

Dies hat Boeing heute parallel zu einem vorläufigen chinesischen Großauftrag für 60 der neuen Maschinen mitgeteilt.

"Glück und Wohlstand"

"Wir verwendeten '7E7', um die erheblichen Effizienz-Vorteile hervorzuheben", erklärte Alan Mulally, der Chef der Boeing Commercial Airplanes. Das "E" für "Effizienz" in der Typenbezeichnung sei zum Zeitpunkt des chinesischen Auftrages durch die Acht ersetzt worden, weil diese Zahl in vielen asiatischen Kulturen gutes Glück und Wohlstand bedeute.

7,2 Milliarden-Dollar-Auftrag

Boeing hat alle seine Verkehrsflugzeug-Typen mit der 7-7-Formel benannt, angefangen vom ersten Düsenverkehrsflugzeug 707, über die 717, die 727, die 737, den 747-Jumbo, die 757, die 767 bis hin zur 777 und jetzt der neuen 787.

Sechs chinesische Fluggesellschaften werden die 787-Flugzeuge von 2008 an erhalten. Der Auftrag hat zu Listenpreisen von 120 Mio. Dollar je Maschine einen Gesamtwert von 7,2 Mrd. Dollar (5,5 Mrd Euro).

Bisher 186 Maschinen bestellt

Die 787-Flugzeuge sollen an Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Hainan Airlines, Shanghai Airline und Xiamen Airlines gehen. Jede der Fluggesellschaften wird ihre erste 787 für die Olympiade in Peking im Jahr 2008 erhalten.

Damit hat Boeing bisher Aufträge für 186 der Maschinen erhalten. Die Produktion der 787 soll 2006 beginnen, der Erstflug ist für 2007 angesetzt.
Glück ab, gut Land!

LOWA - Wien's einstiger Flughafen, 1912 - 1977

Stefan767
Navigator
Navigator
Posts: 547
Joined: 10. Sep 2004, 15:55
Location: Wéiyenà

Post by Stefan767 » 29. Jan 2005, 18:46

Was mich wirklich wundert ist, dass der ORF alle Namen richtig geschrieben hat (bis auf das AirlineS bei Shanghai Airlines)

Mich freuts für Boeing das sie endlich mal wieder einen großen Auftrag an Land gezogen haben. Eine zu große Dominanz von Airbus währ auch nicht besonders gut gewesen (besonders für mich als Boeing fan :wink: )

Indus
Funker
Funker
Posts: 332
Joined: 30. Sep 2004, 11:41
Location: Wien

Post by Indus » 29. Jan 2005, 21:25

Stefan767 wrote:Eine zu große Dominanz von Airbus währ auch nicht besonders gut gewesen (besonders für mich als Boeing fan :wink: )


Das ist richtig. Die Dominanz eines Herstellers würde ebenso bewirken, dass sich dieser auf seinen Lorbeeren ausruhen würde und dabei ordentlich Geld scheffelt, was wiederum einen technologischen Rückschritt bedeuten würde.

Ich nenne hier nur die Beispiele: I.-, II.-, bzw. "Kalter“- Krieg.
Hierbei konnte man bei jeder Macht, aufgrund des Denkens eigener Überlegenheit, ein massives Vorantreiben der Grundlagenforschung feststellen, die schlussendlich zu "revolutionären Errungenschaften" führte (V-2, Strahlentriebwerk, A-Bombe...), auch wenn man auf einiges verzichten hätte können :roll:
Die Ungleichzeitigkeit in der Gleichzeitigkeit

davidkunz/VIE
1. Offizier
1. Offizier
Posts: 1314
Joined: 13. Jan 2005, 15:11
Location: Wien
Contact:

Post by davidkunz/VIE » 29. Jan 2005, 22:13

Und wer weiß, vielleicht in fünf, sechs Jahren:

OS25 VIE-BKK 787?

oder vergleichbare Routen. :wink:

N5528P
Flottenchef e.h.
Flottenchef e.h.
Posts: 5104
Joined: 19. May 2005, 20:37
Location: Wien
Contact:

Post by N5528P » 29. Sep 2005, 20:12

Boeing lässt seine Ingenieure die 787 aus dem Blickwinkel von älteren / kranken oder behidnerten Passagieren erleben - interessant sind auch die Fotos dazu: http://seattlepi.nwsource.com/photos/popup.asp?SubID=1260&page=3&GTitle=Boeing%20research%20on%20aging%20travelers&css=%2Fphotos%2Fgtitle%2Ecss&pubdate=9/29/2005

LG, Bernhard

Seattle Post Intelligencer wrote:Flying in 'senior' classBoeing goes an extra step to design planes for the aging

By JAMES WALLACE
SEATTLE POST-INTELLIGENCER AEROSPACE REPORTER

A group of young Boeing engineers aged four or five decades on a short roundtrip flight this week between Seattle and Spokane.

No, they didn't journey into the Twilight Zone, though it may have appeared that's where they were headed given the odd-looking suits and yellow glasses these time travelers wore. But they were on regularly scheduled Horizon and Alaska Airlines passenger flights as part of a project by The Boeing Co. to teach them firsthand the problems older people may experience when they fly.

The engineers, in their 20s or early 30s, are helping Boeing design the aircraft interiors of tomorrow -- for the 787 Dreamliner and beyond.

And the passengers who will fly in those planes are getting older, just like the world's population.

Experience is the best teacher, so the engineers had to age to better appreciate how hard it is on a tight-fitting commercial jetliner for older passengers to get in and out of their seats, use one of those tiny lavatories, store their bags in the overhead bins, or pick up a purse or laptop computer from beneath the seat in front of them.

The "third-age suits" the engineers wore on the flights were developed by Ford to help the auto company's engineers design cars that are more user friendly for the elderly. The suits and yellow glasses mimic what it's like to be older, when vision and dexterity are not what they used to be and just moving about can be a struggle.

"It was so educational," said Ryan Thompson, 25, an engineer in the galley and lavatory group on Boeing's 777 and 767 programs. "I didn't realize just how hard it is for (older people) to get around. Until you experience it, you just can't understand."

The yellow glasses made it "impossible" for Tiffany Paulson, 32, an engineer on the 737 program in Renton, to see her black purse on the dark cabin floor.

It was so difficult for 28-year-old engineer Bethany Franko to get out of her window seat and make her way down the aisle to the lavatory that she said she would have remained in her seat had she been an older passenger and needed to use the restroom.

That actually happens on airplane flights. As part of Boeing's "Experience Aging Project," flight attendants from Cathay Pacific who were interviewed said it is not all that unusual to find a wet seat after a flight where an elderly person was seated.

The tasks each engineer had to perform while in the suits included storing a carry-on bag, adjusting the air vent above their seat, going to the lavatory, sitting on the toilet and accessing the toilet paper and paper towels.

Their suits included gloves that limited what their fingers could do. Bryan Moran, 27, found it impossible to unroll the new roll of toilet paper in one of the lavatories he used. Others had the same problem.

"If you can't get the toilet paper out, it can ruin your flight," he said later.

Moran is lead engineer for lavatories on Boeing's new 787, which will enter passenger service in 2008. Franko is also part of that 787 group. The "Dreamlavs" on the Dreamliner will be bigger, more comfortable, more automated and easier to use for all passengers, young and old. And the Dreamlavs will also have a window.

The aging project is run by Vickie Curtis, a fiftysomething engineer in the company's Payloads Concept Center.

"There is a general change in world demographics," she said. "We are living longer and we are not having as many children. The result is a shift in the medium age upward. All the baby boomers are encroaching upon retirement."

Her research, using various databases from such organizations as the United Nations, U.S. Census Bureau and the Centers for Disease Control and Prevention, indicates that by 2050, for the first time in human history, the percentage of the world's population that is over 60 will exceed the percentage of younger people. In the United States, between 2015 and 2050, there will be 7 million more children but 26 million more senior citizens. The median age in the United States is now 36. It will be 42 by 2050. In Japan, the median age will be 53 by 2050.

"This tells me that Boeing needs to prepare for older passengers," Curtis said.

With the help of Alaska Airlines, Curtis and her colleagues at the Payloads Concept Center interviewed senior passengers who got on and off jets at Seattle-Tacoma International Airport. They talked with seniors at retirement communities. They interviewed geriatric specialists and attended workshops on what it's like to lose vision, hearing and dexterity as people get older.

Curtis also visited Ford's ergonomics supervisor in Britain. Ford had hired a local university there to develop the so-called third-age suit, a set of coveralls that restrict the major joints -- back, knees, elbows, neck, hands and ankles. Yellow glasses simulate the lens of the eyes of older people. This makes it much harder to differentiate color contrast.

Ford engineers used the suits and glasses in designing the company's Ford Focus.

"The car definitely does not look geriatric," Curtis said.

Likewise, Boeing does not want its engineers to design airplane interiors that look like flying nursing homes, she said.

"You can make subtle changes that don't increase weight and don't look geriatric," Curtis said. "The aim is to get good design."

Simply moving the seat locator number lower -- it is typically above a seat on the overhead bin -- would help older people who wear bifocal glasses, she said.

Earlier this year, Curtis gave a presentation on the aging project at the aircraft interiors expo in Hamburg, Germany. It is important for Boeing's suppliers to be aware of the changing demographics, she said.

Tuesday's flight to Spokane and back was the second of four flight workshops that Curtis has planned for engineers to wear the suits and experience what its like for older passengers.

Joining the Boeing group for the Spokane trip was Koichi Kitade, manager of engineering liaison for Jamco in Tokyo. Jamco supplies the lavatories for Boeing's widebody jets and recently was awarded the contract to supply the lavs for the 787.

He wore one of the suits on the return flight to Seattle.

Three of the young Boeing engineers wore suits on the flight to Spokane on a 74-seat Horizon Air Q400 turboprop. The flight was full. So was the return flight to Seattle, on an Alaska Airlines MD-80. One of those in a suit on the return trip was Pete Guard, manager of Boeing's Payloads Concept Center. The center's mission, he said, is to "explore and change the future of flight for people."

The center's engineers are looking at least five or more years into the future, said Guard, who has led the 787 interior design effort.

"It's about making airplanes for people," he said.

On both flights Tuesday, passengers were informed by flight attendants once the planes were in the air that the strange-looking people in the suits were part of a Boeing project on aging.

Passengers said they welcomed this kind of research.

"I'm absolutely impressed," said 50-year-old Tony Wiley of Riverside, Calif., who was on a business trip to Spokane. He teaches scuba diving. He noted that wet suits worn by divers also restrict movement, just like the suits worn by the Boeing engineers.

As he sat in his window seat on the Horizon flight, Wiley indicated the Boeing project might not have an immediate impact on passengers who are elderly now. "But I'm glad they are thinking about people like me," he said.

P-I aerospace reporter James Wallace can be reached at 206-448-8040 or jameswallace@seattlepi.com.


Den Artikel findet ihr hier: http://seattlepi.nwsource.com/business/242653_boeaging29.html
For radar identification, throw your jumpseat rider out the window.

N5528P
Flottenchef e.h.
Flottenchef e.h.
Posts: 5104
Joined: 19. May 2005, 20:37
Location: Wien
Contact:

787-10X

Post by N5528P » 19. Oct 2005, 21:59

Flight International wrote:17/10/05
Emirates pushes Boeing on 787-10X
Emirates is stepping up pressure on Boeing to firm up plans to build a larger, 300-seat derivative of the 787 to replace the 777-200ER.

The Dubai-based carrier has been evaluating the 787 along with the A350 with a view to placing a large order, but has repeatedly stated that the current Boeing offering is too small for its needs. The manufacturer has until recently baulked at requests to create a larger 787 derivative, beyond the 260-seat -9, because it would compete with its own 300-seat 777-200ER.

However, as a result of pressure from Emirates and others, as well as the emergence of the 300-seat Airbus A350-900, Boeing is known to be studying a further stretch, designated the “787-10X”, which would seat at least 290 passengers and, at 68m (223ft), be around 6m longer than the 787-9 (Flight International, 20-26 September).

“We’ve told Boeing what Emirates would like, to see what they could do with a 787 stretch and they’ve responded positively,” says airline president Tim Clark. “Now they’ve brought something of interest to us…I don’t know where that will take us,” he says, adding: “They’re working with us and, I dare say, a lot of the others.”

Emirates has nine 777-200/200ERs in service, but Clark believes that the arrival of the A350-900 in 2010 will spell the end for the variant: “They will eat [the 777-200ER] with that aircraft,” he says, adding that he expects the emergence of the new generation twinjets will force Boeing to eventually “cancel” the 777-200ER.

Despite his pessimism about the 777-200ER, Clark says that Emirates is “seriously looking at” the ultra-long-range General Electric GE90-powered -200LR version, which has “unbeatable range and performance”. This aircraft and the incumbent A340-500 are being evaluated as the airline looks to expand its ultra-long-range fleet.

Boeing says: “We are studying larger versions of the 787, but no decisions have been made. We are working with the market to determine the best family solution.”

MURDO MORRISON/DUBAI

Originalbeitrag zu finden unter: http://www.flightinternational.com/Articles/2005/10/17/Navigation/177/202221/Emirates+pushes+Boeing+on+787-10X.html#Scene_1
For radar identification, throw your jumpseat rider out the window.

N5528P
Flottenchef e.h.
Flottenchef e.h.
Posts: 5104
Joined: 19. May 2005, 20:37
Location: Wien
Contact:

Boeing may speed up 787 production

Post by N5528P » 20. Oct 2005, 23:03

Seattle Post Intelligencer wrote:Thursday, October 20, 2005

Boeing may speed up 787 production

Exec says 'demand is high' with early deliveries sought


By MASUMI SUGA
BLOOMBERG NEWS

The Boeing Co. may increase the rate it makes the new 787 Dreamliner to meet rising demand for the fuel-efficient aircraft, a company executive said Wednesday.

"We are evaluating the optimal level to increase production to," Wade Cornelius, Boeing's vice president in charge of global strategy on commercial aircraft division, said in Tokyo. "Demand is extremely high. There are many customers who'd like to have early deliveries."

With oil prices high, demand has surged for fuel-saving planes such as the 787, which will use 20 percent less fuel than similar-sized aircraft. Boeing is counting on the 787 to recoup market share from Airbus, which surpassed the company in deliveries in 2003. The new plane is scheduled to enter service in 2008.

Boeing now forecasts the production rate for 787 models at seven aircraft a month, Cornelius said, declining to say how much more the plane maker can bolster production.

Boeing has announced orders and commitments for 293 planes, including the latest order for 20 aircraft worth $2.5 billion from an unidentified customer.

The order was booked last week, said Michael Tull, a spokesman for Chicago-based Boeing. He declined Wednesday to identify the buyer. The Wall Street Journal reported Wednesday that the customer is International Lease Finance Corp., citing people familiar with the purchase whom it didn't name.

In Japan, Boeing has won a combined firm order for 80 787s from Japan Airlines Corp. and All Nippon Airways Co., the country's two largest carriers, extending its dominance over Airbus in the country. About 35 percent of contracts for the 787, including work for wings and fuselage, were awarded to Japanese manufacturers, including Mitsubishi Heavy Industries Ltd. and Kawasaki Heavy Industries Ltd.

International Lease Chairman Steven Udvar-Hazy said while visiting an Airbus factory in January that the leasing company was in talks to buy the 787 as well as Airbus planes. Price was the sticking point in the negotiations, Udvar-Hazy said at the Paris Air Show in June.

The 787 is scheduled to go into service in 2008. The plane has a list price of between $125 million and $135 million, according to Boeing.

Airbus won approval from shareholders earlier this month for a $5.7 billion project to build the A350 aircraft, which would compete with the Dreamliner. The A350 will feature the same fuel-saving engines being used on the 787. The plane isn't expected to enter service until 2010. It has a list price of $159 million to $165 million.

Originalbeitrag zu finden unter: http://seattlepi.nwsource.com/business/245213_boeing20.html
For radar identification, throw your jumpseat rider out the window.

Bärli
Avioniker
Avioniker
Posts: 155
Joined: 6. Jul 2005, 08:55
Location: Wien 12

Post by Bärli » 24. Oct 2006, 21:56

Hallo
Hier ein paar scöne fotos vom Innenraum
http://www.stern.de/computer-technik/te ... 74366.html
Lg Bärli

laudaair
Werftleiter
Werftleiter
Posts: 263
Joined: 12. Sep 2004, 17:07
Location: Wien
Contact:

Post by laudaair » 24. Oct 2006, 22:43

Bärli wrote:Hallo
Hier ein paar scöne fotos vom Innenraum
http://www.stern.de/computer-technik/te ... 74366.html
Lg Bärli

Die Chancen stehen gering, dass ich mir diesen Vogel je leisten kann, aber er wäre definitiv die erste Wahl! :wink:

LOWA
Administrator
Administrator
Posts: 16211
Joined: 3. Aug 2004, 21:26
Location: Österreich

Post by LOWA » 19. Mar 2007, 20:18

Boeing bestätigt Zeitplan für "Dreamliner"

APA0608 5 WA 0088 Siehe APA0538/19.03 19.Mär 07 Industrie/Luftfahrt/Wall Street/Boeing/USA



New York (APA/dpa) - Der US-Flugzeugbauer Boeing hat den Zeitplan für sein neues Langstreckenflugzeug 787 "Dreamliner" bestätigt. Die erste Auslieferung werde im Mai 2008 erfolgen, teilte das Unternehmen am Montag in einer Telefonkonferenz mit. Im Juli dieses Jahres sollen die ersten Maschinen die Produktionshallen verlassen und im August zu Probeflügen starten. Der europäische Konkurrent Airbus plant mit dem A350XWB ein vergleichbares Flugzeug. Es soll aber erst im Jahr 2013 kommen. (Schluss) klm/cs

WKN 850471
ISIN US0970231058
WEB http://www.boeing.com
Glück ab, gut Land!

LOWA - Wien's einstiger Flughafen, 1912 - 1977

LOWA
Administrator
Administrator
Posts: 16211
Joined: 3. Aug 2004, 21:26
Location: Österreich

Post by LOWA » 8. May 2007, 09:50

Boeing 787 fliegt allen davon

Boeing 787 fliegt allen davon. Das neue Langstreckenflugzeug, das sich durch fortschrittliche Kunststoffbauweise und mehr Passagierkomfort auszeichnet, erweist sich als beispielloser Verkaufsschlager. Drei Jahre nach dem Programmstart liegen schon mehr als 500 Bestellungen vor. Einen solchen Vertrauensvorschuss hat der erfolgsgewohnte amerikanische Flugzeugkonzern noch nie erlebt. Die Boeing 787 mit dem Kosenamen "Dreamliner" soll Anfang Juli der Öffentlichkeit vorgestellt werden ("Roll-out") und im Spätsommer zum Erstflug starten. Bisherige Rekordhalterin im Vorverkauf war die Boeing 737 NG (Next Generation) mit 489 Bestellungen zu einem ähnlich frühen Zeitpunkt (1996). Allerdings, die kleine Kurz- und Mittelstreckenmaschine hatte sich in früheren Versionen schon bewährt und gehörte außerdem einer niedrigeren Preisklasse an. Mit dem Großraumjet 787, der bis zu 300 Passagiere befördert, betritt Boeing jedoch technisches Neuland. (dv.)


Quelle: "Frankfurter Allgemeine Zeitung" Nr. 106 vom 08.05.2007
Glück ab, gut Land!

LOWA - Wien's einstiger Flughafen, 1912 - 1977

LOWA
Administrator
Administrator
Posts: 16211
Joined: 3. Aug 2004, 21:26
Location: Österreich

Post by LOWA » 18. May 2007, 08:15

Dreamliner in vieler Hinsicht ein Traum

Wenn Boeings neuer Großraumjet 787 "Dreamliner" im Sommer 2007 an den Start geht, wird er dies mit viel Technik aus Österreich tun. Das betonte Anfang Mai Stephen D. Ford, Europa Direktor Marketing von Boeing, bei einer Pressekonferenz in Wien.

Das Flugzeug entwickelt sich zum Verkaufsrenner: "567 Bestellungen aus der ganzen Welt liegen bereits vor", betont Ford und - mit einem Seitenhieb auf Airbus: "Die geplante Auslieferung des ersten Flugzeugs dieser Serie geht im Mai 2008 an Japans ANA termingerecht zum regulären Betrieb." "Roll out" wird am 8. Juli 2007 erfolgen, also am 7.8.(0)7. Abheben soll der Dreamliner erstmals im dritten Quartal 07.

Mit an Bord sind - so Peter Rossiwall, der für T.A.I. an der Pressekonferenz teilnahm - zahlreiche Fertigungen aus Österreichs Industrie. Böhler, Fischer Advanced Composite Components (FACC), Austriamicrosystems AG und die Wiener Softwareschmiede TTTech liefern mit anderen europäischen Firmen rund 30 Prozent den Amerikanern zu.

Drei Versionen der Serie 787 werden von Boeing zur Zeit geplant: eine für die Kurzstrecke (787-3) mit einer Reichweite bis 5.700 Kilometer und einer Sitzplatzkapazität von 290 bis 330 Sitzen, eine für die Langstrecke (787-8) für 210 bis 250 Passagiere und eine größere Logrange-Version (787-9) mit bis zu 290 Sitzen. Die tatsächliche Bestuhlung liegt letztendlich bei der Airline.

Der Dreamliner gilt als sehr umweltfreundlich. Dank neuer und leichterer Technologie und Aerodynamik soll der Kerosinverbrauch um ein Fünftel niedriger sein, als bei vergleichbaren Flugzeugen. Pro Passagier auf 100 Kilometer gerechnet verbraucht der Jet im Schnitt rund 2,4 Liter und auch bei den Wartungskosten ist der Sparstift angesetzt. http://www.boeing.com


Quelle: "Tourist Austria International" Nr. 1850/07 vom 18.05.2007
Glück ab, gut Land!

LOWA - Wien's einstiger Flughafen, 1912 - 1977

alexanderres
Funker
Funker
Posts: 484
Joined: 8. Oct 2006, 14:09

Post by alexanderres » 23. May 2007, 07:22

Hi,

Im Boeing-Werk in Everett im Februar war natürlich schon alles auf Dreamliner ausgerichtet, ich konnte die in Bau befindliche Fertigungslinie auch besichtigen.

Was aber auf jeden Fall auch herauskam, dass der Jet nicht nur umweltfreundlich, sondern durch die gezahnten Triebwerkshinterkanten auch extrem leise sein soll.
Es wurde in Animationen der Lärmkegel dargestellt, unter anderem auch am Beispiel des Flughafens Wien. Dabei war die errechnete Lärmbelastung bedeutend geringer, als vergleichsweise bei den Airbus-Modellen 330 und 340.

lg Alex

LOWA
Administrator
Administrator
Posts: 16211
Joined: 3. Aug 2004, 21:26
Location: Österreich

Post by LOWA » 6. Sep 2007, 08:00

Boeing verschiebt Jungfernflug des neuen Dreamliner
Utl.: Flugzeugbauer räumt technische Probleme ein


New York (APA/AFP) - Der US-Flugzeugbauer Boeing hat den Jungfernflug seines neuen Langstreckenjets B787 Dreamliner wegen technischer Probleme verschoben. Das Unternehmen sagte am Mittwoch den für Ende September geplanten ersten Testflug ab und stellte einen Nachholtermin in der Zeit zwischen Mitte November und Mitte Dezember in Aussicht.


In zwei Bereichen seien technische Probleme aufgetreten, sagte der Chef von Boeings Zivilflugsparte, Scott Carson, in einer Telefonkonferenz mit Journalisten. Zum einen funktioniere die Bordsoftware noch nicht richtig, zum anderen gebe es Probleme beim Einbau von Komponenten auswärtiger Hersteller.

Der Zeitplan für die Erstauslieferung des Flugzeugs könne trotz der Probleme eingehalten werden, beteuerte das Unternehmen. Die ersten Kunden würden ihre Maschinen wie geplant im Mai 2008 bekommen. Noch im August hatte Boeing Medienberichte dementiert, denen zufolge eine Verschiebung des Jungfernflugs wegen technischer Schwierigkeiten bevorstehe. Die Ankündigung dürfte bei Kunden und Aktionären die Sorge auslösen, Boeing könne ähnlich wie der europäische Rivale Airbus bei seinen Maschinen A380 und A350 erst mit Verzögerung liefern.


Die Dreamliner-Flugzeuge sind die erste Boeing-Neuentwicklung seit 13 Jahren und werden von Fachwelt und Luftfahrt-Fans mit Spannung erwartet. Anfang Juli hatte der Hersteller die als revolutionär gehandelte Maschine in einem großen PR-Event der Weltöffentlichkeit vorgestellt.


Boeing verspricht Fluggesellschaften einen um 20 Prozent verringerten Spritverbrauch gegenüber vergleichbaren Maschinen, etwa durch den Einsatz leichterer Verbundstoffe anstelle des traditionell verwendeten Aluminiums. Die ersten Dreamliner sollen im kommenden Mai an die japanische All Nippon Airways (ANA) ausgeliefert werden.

(Schluss) hwk/ags

WKN 850471
ISIN US0970231058
WEB http://www.boeing.com
Glück ab, gut Land!

LOWA - Wien's einstiger Flughafen, 1912 - 1977

LOWA
Administrator
Administrator
Posts: 16211
Joined: 3. Aug 2004, 21:26
Location: Österreich

Re: Boeing 787

Post by LOWA » 5. Nov 2008, 14:36

Airbus-Rivale Boeing verschiebt Erstflug des "Dreamliners" erneut

Seattle (dpa) - Der US-Flugzeugbauer Boeing bekommt seine Probleme beim neuen Hoffnungsträger 787 "Dreamliner" nicht in den Griff und muss den bereits mehrfach verzögerten Erstflug erneut verschieben. Für den weiteren schweren Rückschlag sorgten fehlerhafte Nieten für den Flugzeugrumpf und ein eben beendeter zweimonatiger Mechaniker- Streik. Dem Rivalen des europäischen Airbus-Konzerns drohen nun zusätzliche milliardenschwere Umsatzausfälle sowie Strafzahlungen.

Das Langstrecken-Flugzeug könne nicht wie zuletzt geplant bis Ende dieses Jahres erstmals abheben, sagte eine Boeing-Sprecherin am Dienstag in Seattle. Der "Dreamliner" hinkte schon bisher rund 15 Monate hinter den ursprünglichen Vorgaben her. Der erneute Aufschub ist bereits die mindestens vierte massive Verzögerung der Boeing 787.
Ein neuer Termin für den Erstflug stehe noch nicht fest, sagte die Sprecherin. Auch die bislang für das dritte Quartal 2009 vorgesehene Auslieferung an den ersten Kunden steht nun in den Sternen. Experten spekulieren bereits über einen neuen Termin erst im Jahr 2010.

Trotz aller Probleme ist die Boeing 787 bisher mit rund 900 Bestellungen das erfolgreichste Flugzeug der Konzerngeschichte. Das erhöht den Druck auf den Konzern zusätzlich.
Nach dem Streikende am vergangenen Sonntag arbeite Boeing noch an einer neuen Produktionsplanung, sagte die Sprecherin. Der Konzern muss Tausende von Zulieferern falsch angebrachte Nieten und Bolzen zur Verbindung der Rumpfteile austauschen. Boeing betritt beim "Dreamliner" Neuland: Die 787 besteht zu großen Teilen aus modernem Verbundwerkstoff (Carbon), der Betrieb und Wartung des Jets günstiger machen soll. Die erste im Juli 2007 gezeigte Maschine war noch notdürftig von provisorischen Nieten zusammengehalten worden.

Der Hersteller kämpfte schon mehrfach mit massiven Schwierigkeiten durch die Zulieferer. Aus Kostengründen hatte Boeing weite Teile der Produktion ausgelagert, später aber viele Arbeiten wegen der Fehler doch wieder selbst übernehmen müssen.

Auch Airbus kämpft bei seinen neuen Flugzeugen immer wieder mit massiven Verzögerungen. So erinnern Boeings Pannen an das Debakel der EADS-Tochter beim Großraumflugzeug A 380.
Der jüngste Streik hatte bei Boeing die Verkehrsflugzeugfertigung völlig lahmgelegt und Umsätze in Milliardenhöhe verzögert. Im vergangenen Quartal erlitt der Konzern deshalb einen Gewinneinbruch. dpa fd xx z2 gö
Glück ab, gut Land!

LOWA - Wien's einstiger Flughafen, 1912 - 1977

Post Reply